کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

چگونه بوی بد سیر را از بین ببریم؟؟

 

پژوهشگران می گویند که بوی نامطبوع سیر می تواند با نوشیدن یک لیوان شیر از بین برود.پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که نوشیدن شیر می‌تواند از ترکیبات سولفور موجود در سیر که عامل طعم و رایحه آن می‌شود، به میزان قابل توجهی بکاهد.نتایج این پژوهش که در مجله فود ساینس منتشر شده بیانگر آن است که چربی و آب موجود در شیر می‌تواند به خنثی سازی بوی سیر کمک کند.

 

پژوهشگران می‌گویند که بهترین نتیجه هنگامی حاصل می شود که شما جرعه ای از شیر را همزمان با بلعیدن سیر بنوشید.


ترکیب سیر و شیر در دهان و پیش از بلعیدن کامل می تواند بهترین کارآیی را در کاهش بوی نامطبوع سیر داشته باشد.

 

چنانچه نگرانی از بابت افزایش چربی ندارید، اثربخشی نوشیدن شیر پرچرب هم در مقایسه با شیرهای کم چرب یا آب آشامیدنی، بیشتر گزارش شده است.

 

فواید بهداشتی و درمانی سیر سالهاست که توسط دانشمندان توصیه شده است اما بوی بد ناشی از آن که از طریق دهان و ترشح عرق بدن قابل استشمام است موجب آن شده است که بسیاری از مردم از گنجاندن سیر در رژیم غذایی روزانه خود صرف نظر کنند.

 

شریل بارینگر و آرارات هانسنوگرام، پژوهشگران دانشگاه اوهایو آمریکا که این پژوهش را انجام داده‌اند، معتقدند که برای خنثی کردن رایحه ناخوشایند سیر، علاوه بر شیر، نوشیدن آب، و خوردن غذاهای چربی دار، قارچ و سبزیجات معطر می تواند موثر واقع شود اما ترکیبی از آب و چربی (نظیر آنچه در شیر موجود است) می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

 

مصرف روزانه سیر به ویژه در مناطق مجاور دریا و سرزمین‌هایی که با رطوبت بالا مواجهند، توسط پزشکان و به منظور پیشگیری از بیماریهای مفاصل مانند روماتیسم، توصیه می شود.

 

سیر دارای ترکیبی به نام آلیل متیل سولفید (ای ام اس) است که معده انسان به راحتی قادر به گوارش آن نیست و بوی بد ناشی از خوردن سیر نیز به این ماده نسبت داده می شود.

پانزدهمین کنگره سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور

پانزدهمین کنگره سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشوردر تاریخ  11 لغایت 14 شهریورماه 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار خواهد شد. 

برای مشاهده محورهای کنگره به ادامه مطلب مراجعه نمایید. 

ادامه مطلب ...

اخبار کمیته تحقیقات!

دیروز طی جلسه ی دفاعیه ای که در کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، پروپوزال " بررسی  اثر چای کومبوجا بر توانایی تشکیل بیوفیلم استرپتوکوک های دهانی " که توسط آقایان حمیدرضا آذرنیا و علی شوشتری به راهنمایی جناب آقای دکتر میرزایی ارائه شده بود، به تصویب رسید و در چند روز آینده کار تحقیقاتی آن شروع خواهد شد.


بدنتان به کدام رنگ احتیاج دارد؟

                   

رنگ زرد:

رنگی شادی‌آفرین،درخشان،زنده و محرک.سبزیجات و میوه‌های زردرنگ معمولا اشتها آور و در عین حال مناسب برای هضم غذا می‌باشند.میوه‌جات و سبزی‌های زرد‌رنگ تصفیه‌کننده کبد و روده‌ها و کلیه‌هاست.این مواد غذایی در درمان بیماری‌های معده (ورم معده)‌ کیسه صفرا یبوست و فشار خون و همین طور مشکلات ریوی مناسب هستند و در تقویت غدد لنفاوی قلب موثرند و بسیار انرژی‌زا می‌باشند و محرک اعصاب.



    

رنگ قرمز:

رنگی پر انرژی که همین خصوصیات در مواد غذایی قرمز رنگ هم دیده می‌شود.معمولا ما برای خوردن خوراکی‌هایی با رنگ قرمز بسیار راغب هستیم.

این رنگ و در واقع میوه‌ها و سبزیجات‌ قرمز رنگ علاوه بر این که افزایش‌ دهنده اشتها هستند،برای افراد کم خون و افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مناسب است.همچنین در درمان عفونت‌‌ها و سوختگی‌های شدید بسیار موثر است و معمولا این ‌گونه میوه‌ها و سبزیجات در درمان بیماری‌‌های ریوی،مشکلات روده (یبوست)‌ و رحم به کار برده می‌شود.مواد غذایی قرمز رنگ بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید و تقویت‌کننده روده و کبد است.



          

رنگ سبز:

رنگی‌ است آرامش بخش و با دیدن این رنگ شما احساس آرامش می‌کنید و از وجودش لذت می‌برید و جالب اینجاست که همین رنگ زیبا و آرامش بخش علاوه بر این که شما را در ظاهر جذب می‌کند و شما از آن لذت می‌برید خواص درمانی بسیاری نیز دارد و برای جسمتان مفید است.

این رنگ برای افراد عصبی و نا ‌آرام بسیار مفید است.رنگ سبز خاصیت ضد عفونی‌کننده‌ دارد و مناسب برای بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های روده‌‌ای (یبوست)‌،معده (سوء‌هاضمه،زخم معده و...)،کلیه (سنگ کلیه و ناراحتی‌های مجاری ادراری)‌، ریه (مشکلات تنفسی،آسم و ...) و رحم می‌باشد.



          

رنگ بنفش:

خوردن میوه‌های بنفش رنگ می‌تواند از بسیاری از بیماری‌هایی که همراه با افزایش سن در انسان به وجود می‌آیند پیشگیری کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آلزایمر، بیماری‌های قلبی و سرطان اشاره کرد. محققان دانشگاه منچس‌تر در این باره اعلام کردند مردم بهتر است از پنج سهم میوه‌ای که هر روز باید مصرف کنند یک یا دو سهم آن را به میوه‌های بنفش رنگ اختصاص دهند.

پرفسور کیرا تونلی می‌گوید وقتی گروهش موش‌های آزمایشگاهی را تحت رژیم غذایی «قرمز و بنفش» قرار داده است، آسیب به قلب این حیوانات به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته و چربی بدن آن‌ها نیز کم شده است. 

ابداع کلاه ضد ریزش مو برای شیمی‌درمانی‌ها


یک سیستم خنک‌کننده جمجمه سر در بخش‌هایی از لندن مورد استفاده قرار گرفته که به بیماران شیمی‌درمانی برای جلوگیری از ریزش مو در جریان این درمان کمک می‌کند.


سیستم DigniCap توسط بنیاد مراقبت بهداشتی امپریال کالج لندن برای استفاده در واحدهای شیمی‌درمانی روزانه در بیمارستان‌های چرینگ کراس و همراسمیت استفاده شده است.

در این درمان، بیماران یک کلاه خاص را بر روی سر می‌گذارند که جمجمه آنها را خنک کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

این سیستم بطور مکرر دما را بررسی می‌کند تا از کاربرد مداوم درمان خنک‌کننده اطمینان حاصل کند. این کلاه ها به شکلی طراحی شده‌اند که گوش ها در کل این فرآیند بدون پوشش باقی می‌مانند.

به گفته سخنگوی این شرکت، در کارآزمایی‌های بالینی هشت تن از 10 بیمار در اروپا و آسیا که از این سیستم در طول شیمیدرمانی استفاده کرده‌اند، موهای خود را از دست ندادند. به گفته این سخنگو، کارآزمایی‌های بیشتر در مراکز پزشکی پیشتاز جهان ثابت کرده که این سیستم یک جایگزین ماندگار برای زنان و مردان از قومیتهای مختلف است.

منبع: isna.ir