کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

برگزاری پانزدهمین سمینار دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور

مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره پژهش های سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور در شاهرود سه شنبه شب در تالار شقایق های دانشگاه شاهرودبرگزار گردید.

 

 دکترسید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن خیر مقدم به اساتید ،دانشجویان، پژوهشگران و کلیه  شرکت کنندگان در پانزدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه این دانشگاه، شهرستان های شاهرود و میامی رابا بیش از 56درصد مساحت استان سمنان تحت پوشش خود قرار داده و یک هزار و 600 دانشجو در تمامی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چهار دانشکده مشغول به تحصیل دارد افزود: فرآیند پژوهش از ایده ها شروع می شود و فرد باید روی آن کار و پژوهش انجام دهد تا به یک دستاورد علمی مناسب دست یابد ودر این راستا وجود عرصه ای مناسب جهت عرضه دستاوردهای پژوهشی ضروری است واین کنگره یکی از این عرصه هاست.

دکتر سید عباس موسوی با تاکید بر اینکه هر پژوهشگر باید جایگاهی برای عرضه پژوهش های خود از جمله کتاب، سایت های اینترنتی، پایگاه های مجازی، کنگره ها و ... بیابد خاطر نشان کرد: اگر ما به سمت تولید محور بودن پژوهش های این بخش پیش برویم گام بزرگی در زمینه سلامت کشور و دنیا برداشته ایم.
وی خلاقیت را پایه و اساس ایده پردازی و پژوهش معرفی و تصریح کرد: این ویژگی دست خود فرد نیست که بتواند آنرا تقویت یا تضعیف کند و با افزایش سن هم کاهش می یابد و متاسفانه سیستم آموزش ما در کشور به جای این که انگیزه خلاقیت ایجاد کند، خلاقیت کُش است ولی امیدواریم این مشکل هم به زودی مرتفع شود.
دکتر موسوی در پایان با بیان این مطلب که در این دوره از کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور جلسه ایده پردازی فی البداهه انجام خواهد شد عنوان کرد: بر این اساس می توانیم بگوییم دنبال چه چیزی هستیم و دانشجویان جه کمکی می توانند انجام دهند.
دکتر آخوند زاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح پانزدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور در دانشگاه شاهرود، افزود: ایران در این بخش از بسیاری کشورهای اروپایی جلوتر و در بین کشورهای جهان اسلام نیز اول است
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحقیقات را دارای ارزش افزوده برای تک تک آحاد مردم جامعه دانست تصریح کرد: 40 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به بخش پزشکی و دانشجویان موفق و پرتلاش ماست.
شاهین آخوند زاده با بیان این مطلب که یک هزار و 700 عنوان مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده عنوان کرد: از این تعداد 400 عنوان مقاله برای ارائه به صورت شفاهی و پوستر انتخاب شده و در پایان این کنگره به برگزیدگان هدایایی اهدا خواهد شد.
وی با اعلام این خبر خوش که با کمک وزارت بهداشت میزان هدایای این کنگره به دو برابر افزایش خواهد یافت اذعان داشت: یکی دیگر از جوائز این جشنواره که به 14 نفر از برگزیدگان اعطا خواهد شد برگزاری ورک شاپی به زبان انگلیسی به صورت بین المللی خواهد بود.
وی با مقایسه این رقم با کشور عربستان گفت: هشت میلیارد دلار بودجه تحقیقاتی این کشور است و از این رقم 60 درصد آن به تحقیقات بخش پزشکی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه از کل اعتبارات تحقیقاتی در ایران، فقط سه هزار میلیارد ریال معادل 100 میلیون دلار سهم بخش علوم پزشکی است تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای علوم پزشکی این رقم، بسیار ناچیز است. 
آخوندزاده با بیان اینکه از نظر تعداد دانشجو و هیات عملی تنها 20 درصد از نیروی انسانی در بخش علوم پزشکی فعالیت می کنند، اظهار داشت: در همه دولت ها این بخش بسیار خوب کار کرده است.
قائم مقام معاونت تحقیقات و پژوهش های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز خواست در این عرصه با صبر، استقامت و پشتکار برای سربلندی ایران اسلامی تلاش کنند.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی   نیز در آیین  اختتامیه پانزدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور که  روز جمعه در شاهرود برگزار گردید ضمن بیان این مطلب که این دانشگاه به عنوان مرکزی موفق در امر پژوهش کشور مطرح است خاطرنشان کرد: توانستیم شهرستان شاهرود را در حوزه چشم بین‌المللی کنیم و این افتخار می‌تواند زمینه مناسبی برای مطرح شدن بیش از پیش شاهرود در عرصه پژوهش های پزشکی کشور باشد. و با تاکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری برمحوریت علم و دانش در کشور یکی از مواردی که در دولت مورد تاکیدواقع شده  پژوهش است

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از امکان ورود بدون آزمون دانشجویان MDPHD به دوره تخصصی خبر داد و تصریح کرد: اگر این فرصت فراهم شود در سال های آینده مجموعه غنی و عظیم از پژوهش های پزشکی در کشور خواهیم داشت.

وزیر بهداشت همچنین شاهرود را یکی از بهترین شهرهابه جهت وجود مراکز دانشگاهی و انجام امور پژوهشی است که  می توان علت آن رامهاجر پذیر نبودن این شهر و عرق مردم آن به ماندگاری در این شهر دانست که قابلیت انجام پژوهشها را در این شهر فراهم کرده است .

همچنین وزیر بهداشت  با بیان این که من خود علاقه وافری به این شهردارم و یکی از افتخاراتم این است که کارهای علمی را در گذشته در این شهر انجام داده ام.

دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان این که برنامه ریزی برای بهره برداری بهتر از پژوهش های دانشجویی در حوزه پزشکی را ضروری خواند و اظهار داشت: باید همگان با برنامه های توسعه چهارم قدم های خوبی در زمینه ارتقاء سلامت برداریم.

در پایان از برگزیدگان بخش های مختلف پانزدهمین کنگره پژوهش های سالانه دانشجویان علوم پزشکی با اهدای لوح تقدیر و یادبود جشنواره تقدیر شد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد