ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پژوهش یا تحقیق یک روند کوشمندانه، هوشیارانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیدهها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است. پژوهش همچنین برای استفاده از پدیدههای موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوریها بهکار میرود. به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجلههای علمی ارائه میدهد. پژوهش در دو بعد «یافت پرسش پژوهش» و دیگر «پاسخ دادن به آن» میباشد.
ادامه مطلب ...
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیدههای پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش میگذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در راستای یافتن پاسخهای تازه برای پرسشهای موجود است. همچنین او برای انجام موفقیتآمیز پژوهش خود، از روشهای علمی و پذیرفته شده استفاده میکند؛ افزون بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محلهایی چون کتابخانهها، مراکز اطلاع رسانی و شبکههای رایانهای ملی و بین المللی به دست میآیند. او به خوبی میتواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت میکنند، به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد. پژوهشگران موفق به کارگروهی در طرحهای پژوهشی بها میدهند و تلاش میکنند، پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. همچنین، آنان نتایج یافتههای خود را به نحو کارآمدی منتشر ساخته و در اختیار دیگر محققان میگذارند. آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظهای از تلاش برای بالا بردن مهارتهای علمی خویش بازنمیایستند.
با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات شما دانش پژوهان گرامی
برای اطلاع بیشتر از نحوه امتیاز دهی به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی می توانید آیین نامه مربوطه را مشاهده نمایید.
امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.
برای مشاهده آیین نامه اینجا کلیک کنید.