کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص ) و امام جعفر صادق (ع)




ز آسمان دل من خورشید و مه برآمد

شب میلاد احمد(ص) با پور حیدر آمد

همه شادی نمایید که میلاد نبی شد

جلوه ی نور صادق ز بعدش منجلی شد

تخمین شیوع «فیبریلاسیون دهلیزی» در جهان برای نخستین بار توسط محقق ایرانی

بر اساس پژوهش جدید محمد حسین فروزانفر و همکارانش، فیبریلاسیون دهلیزی که مهم‌ترین عامل ضربان قلبی نامنظم است، در حال تبدیل‌شدن به یک مشکل جدی در جهان است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نخستین تحقیقی است که با هدف تخمین شیوع جهانی این معضل، نرخ مرگ و میر و هزینه‌های اجتماعی ناشی از آن انجام شده است.

تحلیل داده‌های سازمان بهداشت جهانی به رهبری «سامیت چاگ» از موسسه قلب سدارز-سینای، نشان می‌دهد 33.5 میلیون انسان یا پنج درصد جمعیت کل دنیا، از این شرایط رنج می‌برند.

این تحلیل با همکاری «موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» دانشگاه واشنگتن انجام شده و به دنبال شناسایی مشکلات بهداشتی عمده جهانی است تا جوامع بتوانند به بهترین نحو، تخصیص منابع و بودجه‌بندی پزشکی را برای رفع آنها انجام دهند.

فیبریلاسیون دهلیزی زمانی رخ می‌دهد که تکانه‌های الکتریکی در بخش‌های فوقانی قلب به نام دهلیز، نابهنجار شده و منجر به ضربان نامنظم این عضو حیاتی می‌شوند.

ضربان نامنظم می‌تواند منجر به تپش بالای قلب و طیفی از علائم مانند خستگی شود.

زمانی که قلب به صورت کارآمد خون را پمپاژ نمی‌کند، خون لخته شده و چنانچه لخته‌ها از هم جدا شوند و به سمت مغز حرکت کنند، منجر به سکته مغزی می‌شوند.

این نخستین مطالعه‌ای است که تعداد افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در سراسر جهان تخمین زده است.

در این تحلیل، فروزانفر و همکارانش، داده‌های گزینش‌شده از 1784 مطالعه پزشکی را با موضوع فیبریلاسیون دهلیزی تحلیل کردند تا شیوع جهانی و منطقه‌ای این اختلال و میزان مرگ و میر مرتبط با آن را تعیین کنند.

جزئیات این مطالعه تحلیلی، در مجله Circulation منتشر خواهد شد.





نقل از خبرگزاری ایسنا

نانوچسب‌ جایگزین آمپول می شود








یک نانوچسب با قابلیت ارائه ارزانتر و موثرتر واکسن‌ها توسط دانشمندان دانشگاه کوئینزلند در نشستی در ادینبورگ ارائه شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته مخترعان، استفاده از چسب به جای سوزن می‌تواند فرآیند جلوگیری از بیماریها را در سراسر جهان تغییر دهد.

به گفته محققان، این شیوه جدید امید به تولید واکسن‌های قابل مصرف برای بیماریهایی مانند مالاریا را ارائه کرده است.

کارشناسان پزشکی دیگر از این طرح استقبال کردند اما هشدار دادند که ممکن است برای برخی از بیماران مناسب نباشد.

نانوچسب بر برخی از مضرات واکسن های ارائه شده از طریق سرنگ مانند ترس از سوزن و احتمال آلودگی آن غلبه کرده اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که تحول‌آفرین بودن آنرا نشان می‌دهد.

هزاران برآمدگی ریز درون این چسب به آزادسازی واکسن می‌پردازند که به شکل خشک بر روی پوست اعمال می‌شود.

به گفته محققان، این برآمدگیها با سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. واکسن این سلول ها را که تنها به اندازه یک تار مو از سطح پوست فاصله دارند هدف قرار می‌دهند. این نقاط در زمان تزریق واکسن با سرنگ مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این واکسن در آزمایشات برای ارائه واکسن آنفلوانزا استفاده شد. محققان متوجه شدند که واکنش‌های ایمنی برای واکسن ارائه شده با نانوچسب کاملا با شیوه سنتی سرنگ متفاوت است.

همچنین میزان واکسن مورد نیاز برای عملکرد موثر کمتر از میزان مورد استفاده در شیوه سنتی است. از دیگر کاستی‌های واکسن‌های سنتی این است که به دلیل مایع بودن آنها، باید در زمان انتقال از آزمایشگاه به کلینیک در یخچال نگهداری شوند.

واکسن‌های نانوچسب می‌توانند در دمای 23 درجه سانتیگراد برای یک سال نگهداری شوند.

آزمایشات میدانی این نانوچسب به زودی در پاپوا گینه نو آغاز خواهد شد.

تصاعد...!

در افسانه ها آمده است که مخترع شطرنج، بازی اختراعی خود را نزد حاکم منطقه برد و حاکم اختراع هوشمندانه ی وی را بسیار پسندید، تا آن حد که به او اجازه داد تا هرچه به عنوان پاداش می خواهد، طلب کند. مخترع کم توقع! نیز خطاب به حاکم گفت: «پاداش زیادی نمی خواهم قربان! دستور فرمایید یک دانه ی گندم در خانه ی اول صفحه ی شطرنج قرار دهند، دو برابر آن را در خانه ی دوم قرار دهند (یعنی فقط دو دانه ی گندم)، دو برابر آن را در خانه ی بعدی و همین طور الی آخر... .»

حاکم با تعجب به او گفت: «فقط همین! می توانستی چیزی بخواهی که ارزشش خیلی بیشتر باشد.»

مخترع با فروتنی ابراز داشت: «متشکرم قربان، همین از سرمان هم زیاد است!»

حاکم با اشاره ی انگشت، محاسبان دربار را فراخواند و امر کرد: «انچه این جوان خواسته است را محاسبه کنید و سریعا به او بدهید.»

محاسبان دربار هم تعظیم بلند بالایی کردند و عقب عقب در همان حالت تعظیم از درب بارگاه خارج شدند...

 

  ادامه مطلب ...

تلنگر !

مهم نیست چقدر امکانات در اختیار دارید

اگر ندانید چگونه از آنها استفاده کنید، هیچگاه کافی نخواهند بود!!!