کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

تصاعد...!

در افسانه ها آمده است که مخترع شطرنج، بازی اختراعی خود را نزد حاکم منطقه برد و حاکم اختراع هوشمندانه ی وی را بسیار پسندید، تا آن حد که به او اجازه داد تا هرچه به عنوان پاداش می خواهد، طلب کند. مخترع کم توقع! نیز خطاب به حاکم گفت: «پاداش زیادی نمی خواهم قربان! دستور فرمایید یک دانه ی گندم در خانه ی اول صفحه ی شطرنج قرار دهند، دو برابر آن را در خانه ی دوم قرار دهند (یعنی فقط دو دانه ی گندم)، دو برابر آن را در خانه ی بعدی و همین طور الی آخر... .»

حاکم با تعجب به او گفت: «فقط همین! می توانستی چیزی بخواهی که ارزشش خیلی بیشتر باشد.»

مخترع با فروتنی ابراز داشت: «متشکرم قربان، همین از سرمان هم زیاد است!»

حاکم با اشاره ی انگشت، محاسبان دربار را فراخواند و امر کرد: «انچه این جوان خواسته است را محاسبه کنید و سریعا به او بدهید.»

محاسبان دربار هم تعظیم بلند بالایی کردند و عقب عقب در همان حالت تعظیم از درب بارگاه خارج شدند...

 

  

 یک روز گذشت، یک روز دیگر هم گذشت و خبری از محاسبان نشد. حاکم برآشفت و دنبال آنها فرستاد. پس از شرفیابی! با عصبانیت بر سر آها فریاد زد:

«کدام گوری رفتید؟! حیف نانی که به شماها می دهم! محاسبه ی یک چیز به این سادگی مگر چقدر وقت می خواهد؟»

یکی از محاسبان در حالیکه سرش را از شرم پایین افکنده بود، چند قدمی جلو آمد و گفت:

«قربانتان گردم! نمی دانیم چطور شده است، مثل اینکه معجزه ای در این محاسبه نهفته است. آن طور که ما حساب کرده ایم، تمام گندم های موجود در تمام انبارهای پادشاهی حتی کفاف پرداخت اندکی از این درخواست را هم نمی کند.»

و پادشاه هاج و واج مانده بود، به خیالش محاسبان دیوانه شده بودند! 

********

طبق محاسبه ای که امروز انجام گرفته است، برای به دست آوردن این تعداد گندم باید کل مساحت کره ی زمین، 6 بار زیر کشت گندم برود!!!



چون تعداد دانه ها گندم برابراست با مجموع توانهای متوالی 2از 5تا  63 یعنی 615,551,759,573,744,446, 18 عددگندم  اگر درهر سانتیمتر مکعب 25 دانه گندم  جا بگیرد ، روی هم این تعداد گندم به اندازه 685,253,337,922مترمکعب گندم می شود (  20میلیون گندم درهر مترمکعب ). برای اینکه بتوان این مقدارگندم را بدست آورد ،  باید هشت بار تمام زمین را کاشت وهشت بار محصول آنرا جمع کرد . به عبارت دیگر این  محصول را از سیاره ای می توان بدست آورد که سطح آن هشت برابر زمین باشد  .

ابوریحان بیرونی برای محسوس کردن این عدد می گوید در سطح کره زمین 2305 کره را  در نظرمی گیریم ، واگر از هر کره 000/ 10رود جاری شود ، در طول رودخانه 1000 قطار  قاطر حرکت کند و هر قطار شامل 1000 قاطر باشد و بر هر قاطر 8 کیسه گندم قرارداده  باشیم ودرهر کیسه 10/000 دانه گندم باشد . آن وقت عدد همه این گندم ها از  تعدادگندم های صفحه ی شطرنج کوچکتر می شود . به این ترتیب مخترع شطرنج درس خوبی  به پادشاه هند داد و به او ثابت کرد که امکانات بی پایان ندارد ونمی تواند (( هر  )) خواهش مخترع را برآورد

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
IPVanish سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 17:09 http://ipvanish.net

IPVanish TEAM
با تشکر از مطالب مفید و ارزشمند شما
تیم ما امیدوار است شما در این زمینه موفق باشید
==============================
فروش ویژه اکانت های پروکسی ویژه زمستان
با خرید یک اکانت از تمامی سرویس های ما استفاده کنید (برای اولین بار بین تمامی خدمت دهنده ها)
به جمع حرفه ای ها بپیوندید
http://ipvanish.net

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد